7. juni 2017: ”Der findes to større slavemarkeder for kvinder i Raqqa. Et øst for byen, og et i den sydlige del”

By | 31. juli 2017

Det kan være svært at forestille sig, hvordan slavehandlen med kvinder har fungeret i Islamisk Stat, men der er efterhånden så mange beretninger og beviser for eksistensen, at der kan tegnes et temmelig klart billede af deres virke. I en beretning er det angivet, at der har været to større markeder i byen, et øst for byen og et i den sydlige del. Men handlen er foregået overalt i kalifatet. Formelt er der i tilknytning til salget indgået et ægteskab, men da der ikke er grænser for antallet af disse, er det ingen hindring. Borgere i Raqqa har fortalt, at det blot er nødvendigt tre gange at udråbe: “Allah er størst”, når man afslutter købet på basis af ægteskab. Det er uklart om ægteskabet ophører ved videresalg, men selv hvis det ikke er tilfældet, er der ikke noget der tyder på, at det har nogen betydning. Ud fra de mange beretninger ser videresalg ud til ofte  at være sket efter en måneds tid.

YPJ, de kvindelige kurdiske styrker, har gjort en stor indsats for at finde frem til kvinder solgt på disse markeder. YPJ-talskvinden Nesrin Abdullah angiver, at YPJ allerede har reddet mere end 140 Yesidier, herunder 64 børn og 70 kvinder, fra ISIS under operation Eufrats vrede.  Det er dog kun en ganske lille del af de 3485 Yasidi kvinder og børn, som man regner med er indgået i slavemarkederne.

En af de 70 reddede kvinder er Wafaa Mash’al Salem, som blev kidnapped af IS krigere som 17årig i landsbyen Kojo under massakren i Sinjal i 2014. Kojo ligger i det nordvestlige Irak, ikke langt fra den syriske grænse (Angående massakren i Sinjal, se Baggrundsstof: PYDs kvindepolitik og Yasidiernes skæbne). Da ISIL erobrede Kojo, startede de med at adskille mænd og kvinder. Derefter slog de mændene ihjel – bl.a. hendes bror og to andre søskende – og flyttede de 150 kvinder, der var mellem 17 og 50 år, samt deres børn, til Mosul i Iraq. Kvinderne blev isoleret, og da Wafaa var 17 år, betød det at hun blev bragt med andre kvinder til Raqqa, hvor de blev holdt indelukket på en gård, der blev indrettet til center for salg af kvinder. Hun har berettet: ”Lejesoldaterne kom hver dag til gården, hvor de hentede og solgte kvinder. Vi var så bange. Vi blev truet med at blive slået ihjel og brændt, hvis vi nægtede at følge med dem. De forhindrede os i at tale og græde.” På et tidspunkt kom turen til Wafaa, da en lejesoldat ved navn Abu Qa’Qa’al-Jezrawi kom til gården og købte Wafaa, hendes to søstre Hanan og Ghada samt deres tante Zeina.”De gav os håndjern på og smed os ind i en bil. Vi tænkte på at flygte. Bilen nåede en bro og satte hastigheden ned. Vi foretrak døden, så vi kastede os selv i vandet. Min tante og søstre døde, mens jeg overlevede og lejesoldaten fik mig op af vandet og bragte mig til deres hovedkvarter i byen Raqqa“.

En muslimsk lærd ved navn Turkey Binali, der var knyttet til ISILs lejesoldater, kom til hovedkvarteret og tog Wafaa med sig. Hun var hos ham i en måned. Wafaa fortalte, at Turkey Binali har giftet sig med tre kvinder. Han har forbindelse med lederen af lejesoldaterne Abu Baker al-Baghdady. Da Turkey rejste til Mosul, præsenterede han Wafaa for en lejesoldat ved navn Abu Mos’ab al-Baheiny. Han er en af lejesoldaterne i kalifatets hær. Derefter beholdt Abu Mos’ab Wafaa i seks måneder. Så solgte han hende til en lejesoldat ved navn Abu Walladah al-Bahreiny. Han holdt hende hos sig i to år, og hun fødte ham en lille pige ved navn Omayma.

Abu Walladah bragte Wafaa til det offentlige hospital i Raqqa, som netop har været forbeholdt lejesoldater og deres kvinder og familier (se  artiklen: Etniske kvarterer i Raqqa og deres betydning). Hospitalets leder hedder Abu Omar al-Shami. Wafaa fortæller, at hun var på hospitalet i to måneder, hvorefter en lejesoldat ved navn Abu Jamil al-Hendawi kom og tog hende med sig. Wafaa fortæller om ham: ”Abu Jamil al-Hendawi har giftet sig med en Yazidi kvinde ved navn Ikhlas Khaled Ali, og han har to børn fra hende, Milad og Majed“. Wafaa blev voldsomt undertrykt af Abu Jamil. Til trods for den undertrykkelse, hun var udsat for, mistede Wafaa ikke håbet om at komme ud af kløerne på IS. Til sidste lykkedes det YPJs kvindelige soldater at redde hende i forbindelse med operation Eufrats vrede.

På nyhedsbureauerne ANF og ANHA er der bragt mange beretninger om de Yasidiske kvinder og deres skæbne. Se f.eks.

http://en.hawarnews.com/blood-flowed-instead-of-tears-1/ og

https://anfenglish.com/women/Ezidi-women-rescued-from-isis-reunite-with-their-families-20054

Også andre kvinder end yasidier har været inddraget, se f.eks. https://anfenglish.com/women/woman-rescued-from-isis-we-were-captured-when-peshmerga-fled-20072

Som et lyspunkt er også berettet om et eksempel på en ældre borger fra Raqqa-provinsen, der har beskyttet en ung Yasidikvinde på flugt, ved formelt at gifte sig med hende, og fremvise en vielsesattest, hvergang repræsentanter for ISIL kom for at få hende trukket ind i handlen igen.